Erilainen on samanlainen
http://www.kassandra.fi/zambezi/
Eilen näkemästäni Zambezi-näytelmästä jäi jotenkin ristiriitainen olo. Se oli ehkä liian yksioikoisesti hyväätarkoittava ja multikulti-propagandistinen näytelmä siitä, miltä tuntuu olla pakolainen vieraassa maassa. Kulttuurikeskus Stoassa esitetty, Aleksanterin teatteriin siirtyvä näytelmä kertoo ajasta tulevaisuudessa, jolloin Eurooppa on sekasorron vallassa ja suomalaisperhe pakenee huonoja oloja päätyen lopulta lautalla Afrikkaan, kuvitteelliseen Zambezi-maahan. Esityksen vahvimpia hetkiä olivat musiikkikohtaukset (etenkin mainio Satumaa, tulkittuna ensin sekakielellä, josta erotin ainakin muutaman swahilin sanan), lisäksi mieleen jäi pikakurssi suomalaiseen kulttuuriin: "perusperiaate suomalaisten tervehtimisessä on se, ettei tervehditä ellei ole aivan pakko". Kyseisessä kohtauksessa näyttelijät peittivät kasvonsa yksinkertaisilla naamareilla, ilmeisesti esittääkseen geneerisiä 'suomalaisia' - naamareita käytettiin esityksen aikana useampaankin kertaan kuvastamaan mustia ja valkoisia, nimettömyyttä ja erilaisuutta.
Päällimmäisenä Zambezista jäi mieleen maahanmuuttajan identiteetti, joka on ulkopuolisille, ja sitä kautta myös maahanmuuttajille itselleen aina vain maahanmuuttaja. Eija Ahvo aneli ihmisyytensä tunnustamista pelkän maahanmuuttajuuden sijaan, mutta sitä hänelle ei suotu - lopussa suomalaisperhe päätyikin perustamaan "Zambezin ensimmäisen etnisen ravintolan", kun muita rooleja heille ei yhteiskunnassa haluttu tai voitu (esimerkiksi kielitaidon puutteen vuoksi) antaa. Tämä yhteen rooliin - siihen toiseen, erilaiseen, alempaan - sijoittaminen tuo kaikuja 1800-luvulta, feminismin alkuajoilta. Tuolloin Yhdysvalloissa naistenasialiike ja yhteiskunnallinen asema rinnastettiin mustien miesorjien tilanteeseen. Nykyään 'orjan' voi melkein korvata 'maahanmuuttajalla'. Et voi olla pelkkä kansanedustaja, vaan olet MAAHANMUUTTAJAkansanedustaja. Et voi olla pelkkä näyttelijä, vaan olet MAAHANMUUTTAJAnäyttelijä. Samoin kuin et voi olla pelkkä kirjailija, vaan olet NAISkirjailija, tai pelkkä johtaja, vaan NAISjohtaja. Koska sillähän on edelleen merkitystä, eikö niin? Siksi Zambezikin joutuu edustamaan edelleen monikulttuurista näytelmää, ei pelkkää näytelmää. Kun siinä on sellaisia kivan värikkäitä afrikkalaisia vaatteita, erimaalaisia ihmisiä ja soittimia kanteleesta rumpuihin! Tosin itsekin pidin noista poikkeavista ominaisuuksista - todennäköisesti juuri siksi, että ne olivat poikkeavia. Erilaisuus on rikkautta silmille, eh?
Sopeutuminen, ulkomaalaisten vastaanottaminen ja kotouttaminen olivat myös Zambezin teemoissa mukana. Entinen sisäministerimme Kari Rajamäki lähti aina siitä oletuksesta, että jokainen ulkomaalainen on turvallisuusuhka, kun taas nykyistä maahanmuuttoministeriä Astrid Thorsia on syytetty liiasta lepsuilusta maahanmuuttajien suhteen. Missä sitten menee vastaanottopolitiikan raja? Tai mitä kaikkea Suomeen lopulta pääsevien pitää tehdä kotoutuakseen?
Olen itse kokenut valkoisen ihon taakan ollessani vähemmistönä niin Euroopassa kuin Afrikassakin - joskus se on ilmennyt suoranaisena halveksuntana, joskus peittelemättömänä kateutena ja katkeruutena, joskus olen tuntenut itseni ihmisen sijaan pankkiautomaatiksi. Kuitenkin noista kokemuksista huolimatta voisin väittää, että valkoiselle annetaan mahdollisuus sopeutua mihin tahansa (ainakin mustan) Afrikan maahan paljon välittömämmin kuin yhdellekään Suomeen tulevalle (ainakin eriväriselle) ulkomaalaiselle. Omakohtaisesti en tätä voi tietenkään Suomen osalta todistaa, mutta työllistymisen vaikeus tai rasististen rikosten ja sulkeutuneiden suomalaisten yleisyys ovat ainakin jonkinlaisia näyttöjä siitä, millaista on asua täällä ulkomaalaisena. Kuten Iivi Masson blogikirjoitus uusisuomi.fi -sivuilla osoittaa, ei edes suomea osaava ja suomalaiselta näyttävä maahanmuuttaja ole samassa asemassa 'oikeasti' suomalaisen kanssa. Erilaisena olemiseen voi tottua, sen voi jopa unohtaa, aina siihen asti kunnes joku kohtelee sinua eri tavalla siksi, että OLET erilainen. Tai oikeastaan siksi, että näytät erilaiselta.
Yksi olennaisimmista sopeutumissäännöistä lienee kuitenkin se, että tottelee uuden 'kotimaan' lakia. Ehkä tästä suomalaisiakin puhuttaneesta asiasta jatkan ensi kerralla, jottei pituutta tule tekstille aivan liikaa...
Comments
"Täällä on pärjätty tuhansia vuosia ilman maahanmuuttajia[...]"
... joka onkin sitten jokseenkin tyhmin asia jonka kukaan missään on koskaan sanonut. Kärsivällisyys palkitaan!